مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت
مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت
دانشگاه علوم اسلامی رضوی

معرفی عرصه‎‏های جدید وقف به ویژه در زمینه فقرزدایی نیاز روز جامعه است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی معرفی عرصه‏‎های جدید وقف در راستای نیازهای روزآمد به ویژه در زمینه فقرزدایی، مسائل اجتماعی و آموزش و پرورش، برجسته‌سازی موقوفات و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیاز روز جامعه دانست.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی معرفی عرصه‏‎های جدید وقف در راستای نیازهای روزآمد به ویژه در زمینه فقرزدایی، مسائل اجتماعی و آموزش و پرورش، برجسته‌سازی موقوفات و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیاز روز جامعه دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، سیدمحسن لطیفی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در همایش «وقف، رسانه و چشم‌‎انداز فرارو» گفت: وقف از سنت‏‎های حسنه الهی و اسلامی است که از بزرگان دین برای ما به یادگار مانده و در شرایط حساس، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روز به عنوان یک راهکار اساسی برای حل مسائل و مشکلات جامعه مطرح است.

وی ابراز کرد: وقف فرهنگی است بسیار متعالی که اگر تقویت شود و جا بیفتد منشا اثرات پر خیر و برکتی برای کشور ما خواهد بود؛ تعامل بین وقف و رسانه رویکرد بسیار مبارکی است. رسانه ملی یک رسانه ارزشی، اثرگذار و پرمخاطب در کشور است و قطعا در مسیر اشاعه فرهنگ وقف موثر بوده و خواهد بود. در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، از این تعامل و همکاری استقبال می کنیم و با تمام توان در خدمت گسترش این سنت الهی خواهیم بود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی تصریح کرد: امروزه تبلیغات رسانه‎ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات که کار اصلی آن‎ها شکل‎دهی به افکار و اندیشه، احساسات و خواسته‎های بشر است مهمترین و اساسی‎ترین ابزار قدرت شناخته می‎شوند؛ چراکه بر درونی‎ترین لایه‏‎های ذهن و روان انسان‎‏ها تاثیر گذاشته و حتی سلیقه‏‎ها را تغییر می‏‎دهند.

لطیفی ادامه داد: رسانه‏‎ها در فرهنگ‏‌سازی و حتی شکل‌دهی شخصیت افراد نقش برجسته و گاه منحصر به فردی را ایفا می‎‏کنند.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با فرهنگ وقف، رسانه‏‎های ارتباط جمعی از یک طرف باید به عنوان بخشی از نهادهای مدنی و فرهنگی جامعه مجری باشند و از سوی دیگر سایر بخش‎ها و مردم را نسبت به جوانب‎های مختلف این فرهنگ متمایل کنند، زیرا اساسی‎‏ترین وظیفه و نقش رسانه‎‏های ارتباطی و به ویژه رسانه ملی در جهت نهادینه شدن ساختاری و رفتاری فرهنگ وقف باید همان فرهنگ سازی باشد.

به گفته وی، فرهنگ‌‎سازی در رسانه‏‎های ارتباط جمعی به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم انجام می‎‏شود که هر کدام از این روش‎‏ها کارآیی خاص خود را دارد. برای تعمیق ارزش‏‎‏ها و باورها از روش‎های غی مستقیم استفاده می‎کنند اما زمانی که پای مصادیق به میان می‏‎آید و یا اصلاح روندها و رویکردها مد نظر باشد از روش‏‌‎های مستقیم استفاده می‏‌کنند.

لطیفی عنوان کرد: ما در موضوع وقف از هر دو روش برای فرهنگ سازی استفاده می‏‌‎کنیم در روش‎های غیرمستقیم از قالب‏‎های نمایش، فیلم، سریال، انیمیشن و… با موضوعاتی نظیر وقف، بخشش در راه خدا، رضایت خدا در کمک به مستمندان، اسراف‎زدایی، مشارکت ثروتمندان و فقیران در یک امر دینی و افزایش اخوت اسلامی استفاده می‏‎کنیم.

وی اظهار کرد: فرهنگ‎سازی به روش غیرمستقیم اثرات ماندگار و بلندمدتی در ذهن مردم دارد اما همزمان با تعمیق باور و کارکردهای سازنده و موثر وقف، باید به مصادیق عینی کارکردهای آن و نیز اصلاح روند موجود پرداخت و این موضوع، مستقیم گویی در رسانه را می‎طلبد.

این مقام استانی ادامه داد: معرفی عرصه‏‎‏های جدید وقف در راستای نیازهای روزآمد به ویژه در زمینه فقر زدایی، مسائل اجتماعی و آموزش و پرورش، برجسته‎سازی موقوفات و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن‎‏ها از مهمترین مولفه‏‏‌های مطرح در فرهنگ‎‏سازی امر وقف به شیوه غیرمستقیم است.ارائه الگوهای مناسب و متناسب اجتماعی با اهدافی همچون ایجاد همنوایی و هدایت بخشی به رفتارها با معرفی واقفان گذشته و حال، پاسخگویی به شبهات رایج در بین مردم در زمینه وقف و موقوفات و ایجاد مطالبه در مردم نسبت به نظارت بر حسن اجرای وقف در جامعه و.. . از مهمترین روش‎ها در بخش غیرمستقیم است.

یادآور می‌شود، اجرای تواشیح توسط گروه بین‌المللی تواشیح و مدیحه‌‎سرایی طارق و تجلیل از صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، مطبوعات و نشریات فعال در حوزه وقف از دیگر بخش‎‏های این مراسم بود.

منبع:سایت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)


دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *